Lietuvos valstybinių institucijų kontaktai. Čia galite sužinoti Jums reikalingos valstybinės institucijos darbuotojų kontaktinę informaciją. Ieškokite valstybinių institucijų sąraše, arba naudokitės paieškos langeliu.
Švietime technologijos sukurs naujas mokinio ir edukatoriaus sąvokas
2024-10-17
Dirbtinio intelekto (DI) technologijos jau dabar keičia
įvairias gyvenimo sritis, tačiau jų potencialas švietime yra tik pradedamas
išnaudoti. Kaip teigia ISM universiteto „Digital LAB“ vadovas ir „Solve for
Tomorrow“ programos partneris Gediminas Buivydas, DI gali ne tik palengvinti
mokymo ir mokymosi procesus, bet ir sukurti naujas mokytojo ar dėstytojo bei
mokinio ar studento sąvokas.
DI keis mokymosi įpročius, bet ar visi gebės juo
naudotis?
G. Buivydas pabrėžia, kad kalbant
apie DI poveikį mokymuisi, svarbu atskirti du dalykus – tai, ką DI gali daryti,
ir tai, kaip žmonės sugebės jį išnaudoti. „Pati technologija vystosi ypač
sparčiai, bet jos priėmimas – tai kitas klausimas, kuriam šiuo metu skiriama
per mažai dėmesio. DI gali padėti mokiniams ir studentams greičiau perprasti
medžiagą, giliau suprasti įvairias temas ir netgi suteikti jiems daugiau
kūrybinės laisvės. Tačiau tam būtina gebėti užduoti teisingus klausimus“, – dalijasi
ekspertas. DI taip pat gali padėti
personalizuoti mokymosi procesą, leisti greičiau pasiekti besimokančiųjų
tikslus ir išmokti daugiau per trumpesnį laiką. „Mokinių ir studentų mokymąsi
galime matyti kaip tam tikrą procesų rinkinį, o dirbtinis intelektas padės tuos
procesus organizuoti. Besimokantieji dirbtinį intelektą priims skirtingai –
vieni jį naudos paprasčiausiai namų darbams atlikti, užduotims spręsti, patys
informacijos neįsisavindami – tai bus tam tikras nusirašymo atitikmuo, kuris
gerai pažįstamas ir mūsų tėvams bei seneliams. Kiti DI naudos kaip papildomą
informacijos šaltinį, išlaikant kritinį mąstymą ir galiausiai priimant savo
nuomonę“, – sako G. Buivydas.
Peržengs tradicines mokymosi ribas
Pasak Gedimino Buivydo, technologijų
esmė – padaryti daugiau naudojant tiek pat išteklių arba pasiekti tuos pačius
rezultatus su mažesnėmis pastangomis. Remiantis šiuo principu, super mokinys
gali būti tas, kuris greičiau pasiekia visuotinai priimtą išsilavinimo lygį,
arba tas, kuris per tą patį laiką įgyja žymiai daugiau žinių ir įgūdžių. „Technologijos leidžia peržengti
tradicines mokymosi ribas – mokiniai gali bendrauti su DI programomis bet kur
ir bet kada, gauti atsakymus į visus kylančius klausimus, giliau suprasti
medžiagą, naudotis personalizuotomis įžvalgomis. Bendrai – teisingai
išnaudodami DI programas mokiniai ir studentai gali mokytis daug efektyviau“, –
pastebi jis. Tačiau ekspertas atkreipia
dėmesį, kad ne visi mokiniai taps super mokiniais – viskas priklausys
nuo jų motyvacijos ir gebėjimo naudotis technologijomis. „Tie, kurie nesupras, kaip teisingai
dirbti su DI įrankiais, liks panašioje pozicijoje, kokioje buvo anksčiau. DI
pats savaime išminties nesuteiks – tai žmogus turi nuspręsti, kaip naudoti
gautą informaciją“, – pabrėžia jis.
DI edukatoriams
gali suteikti super galių
DI neabejotinai turės didelės
įtakos ir mokytojų, dėstytojų darbui. Pasak G. Buivydo, kai kuriais atvejais ši
technologija pakeis mokytojo ar lektoriaus funkcijas, tačiau daugumoje atvejų
DI suteiks mokytojams super galių – leis jiems mokyti greičiau,
efektyviau ir įdomiau. „Tai nėra apie tai, kad DI pakeis
mokytojus ir dėstytojus, tačiau apie tai, kad DI padės jiems sutaupyti laiko atliekant
pasikartojančias, technines užduotis ir susitelkti į tai, kas iš tiesų svarbu –
mokymo dizainą, kritinio mąstymo ugdymą ir diskusijų moderavimą“, – sako specialistas. Super
edukatoriaus sąvoką G. Buivydas apibrėžia kaip mokytoją ar dėstytoją,
kuris sugeba efektyviai panaudoti DI technologijas savo darbe, taip
sutaupydamas laiko ir išteklių. „DI gali padėti pasiruošti
pamokoms ir paskaitoms, sukurti skaidres, struktūruoti mokymo medžiagą, rengti
testus ir analizuoti mokinių bei
studentų pažangą. Dalį įprastų kasdienių užduočių DI pagalba
automatizuodamas, mokytojas gebėtų sutelkti savo dėmesį į efektyvų savo
ekspertinių žinių panaudojimą. Edukatoriaus darbas nėra lengvas, todėl mokymo
procese DI gali užimti pagalbininko, išlaisvintojo rolę – padėti fokusuotis į
dalykus, kurie kuria didžiausią vertę“, – aiškina G. Buivydas.
Ateities
švietimas – technologijos ir žmogaus partnerystė
G. Buivydas tiki, kad DI
transformuos švietimo sistemą, tačiau ši transformacija neįvyks per vieną
naktį. „Technologijos gali padėti
mokiniams ir mokytojams, tačiau tam, kad jos būtų sėkmingai integruotos į
švietimą, reikia ilgalaikės strategijos ir pakankamų resursų. Svarbiausia, kad
tiek mokytojai, tiek mokiniai suprastų, kaip naudoti DI įrankius tinkamai – tai
kompetencijų klausimas“, – pabrėžia jis. Suprasdama dirbtinio intelekto
įrankių panaudojimo mokymosi procese svarbą, technologijų bendrovė „Samsung“
socialinės atsakomybės projekte „Solve for Tomorrow“ šiais metais subūrė
daugiau nei 900 moksleivių iš trijų Baltijos šalių. Ketvirtus metus iš eilės
rengiamame projekte mokinių komandos ieškos technologinių sprendimų, padėsiančių
tapti geresniais mokiniais tikslingai pasitelkiant dirbtinio intelekto įrankius,
o ne jais piktnaudžiaujant.
Slapukai padeda užtikrinti, kad ateityje Jūsų apsilankymas šioje svetainėje būtų patogesnis. Toliau naršydami šiame puslapyje Jūs sutinkate naudoti slapukus.
Privatumo politika
Svetainė yra atnaujinama. Galimi smulkūs nesklandumai.