Naujienos
Elektrinių paspirtukų saugumo ABC: ekspertas atsako į 3 dažniausiai užduodamus klausimus
Elektriniai
paspirtukai pastaraisiais metais Lietuvoje, ypač didžiuosiuose miestuose, tapo
neatsiejama eismo dalimi. Tiesa, jų naudojimas visuomenėje kelia nemažai
klausimų dėl saugumo bei eismo taisyklių laikymosi. Ekspertas išsamiai atsako į
tris dažniausiai pasitaikančius klausimus, su kuriais susiduria tiek nauji,
tiek patyrę paspirtukų vairuotojai.
Ar
privaloma dėvėti šalmą?
Pasak
draudimo technologijų bendrovės „Balcia Insurance SE“ Lietuvos filialo produktų
departamento vadovo Andriaus Dambrausko, šiuo metu šalmą privalo dėvėti visi
jaunesni nei 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai, o vyresniems
nei 18 metų šalmas būtinas tik važiuojant važiuojamąja kelio dalimi.
Tačiau
ekspertas primena, jog nuo 2026 m. sausio 1 d. įsigalios nauja tvarka, pagal
kurią visi elektrinių paspirtukų vairuotojai, nepriklausomai nuo amžiaus ar
važiavimo vietos, privalės visada dėvėti ir užsisegti dviratininko,
riedlentininko ar motociklininko šalmą.
„Šis
reikalavimas atsirado siekiant sumažinti sunkių traumų riziką ir užtikrinti,
kad kiekvienas paspirtuko vairuotojas būtų kaip įmanoma labiau apsaugotas.
Pastebime, kad net ir važiuojant nedideliu greičiu incidentai dažnai baigiasi
rimtomis traumomis, todėl šalmas netrukus ir įstatymiškai taps būtina saugumo
priemone“, – pabrėžia A. Dambrauskas.
Nuo
kitų metų nuomojant elektrinę mikrojudumo priemonę, šalmą privalės suteikti
nuomotojas. Tiesa, A. Dambrauskas pataria neapsiriboti tik privalomais
reikalavimais – šalmas turėtų būti dėvimas visada, nesvarbu, ar važiuojama
nuomotu, ar nuosavu paspirtuku, trumpą, ar ilgą atstumą, o pasirinkus kokybišką
ir tinkamai prigludusį šalmą, galima išvengti rimtų sužalojimų.
Kuria
kelio dalimi važiuoti?
Vairuotojai
neretai užmiršta, kad elektriniu paspirtuku ne tik galima, bet ir privaloma
važiuoti jiems skirta infrastruktūra – dviračių takais, pėsčiųjų ir dviračių
takais, dviračių gatvėmis arba dviračių juostomis. Jei tokios infrastruktūros
nėra, leidžiama važiuoti kelkraščiu, tačiau tik tuo atveju, jei gatvėje greitis
yra ne didesnis nei 50 km/val.
„Šaligatvis
turėtų būti kraštutinė alternatyva, nes jis skirtas pėstiesiems. Todėl
važiuojant juo būtina pasirinkti artimą pėstiesiems greitį ir laikytis saugaus
atstumo. Praktika rodo, jog dažniausiai nelaimingi atsitikimai kyla būtent
šaligatviuose, kai paspirtukininkai važiuoja per greitai ir kelia pavojų
pėstiesiems“, – akcentuoja A. Dambrauskas.
Taip
pat svarbu žinoti, kad kertant važiuojamąją dalį per pėsčiųjų perėją, nuo
paspirtuko būtina nulipti ir jį persivesti, nebent perėjoje įrengta dviračių
pervaža. Ekspertas pataria visada planuoti maršrutą iš anksto ir rinktis
saugiausią kelią, vengti judrių gatvių bei laikytis visų Kelių eismo taisyklių.
„Be
to, prieš kiekvieną kelionę rekomenduojama įsitikinti, kad paspirtukas yra
techniškai tvarkingas, tinkamai veikia jo stabdžiai ir signalizacija, o
važiuojant – būti atidiems, ypač sankryžose ir prie pėsčiųjų perėjų“, –
priduria specialistas.
Ar
privaloma apdrausti asmeninį elektrinį paspirtuką?
Nuo
2023 metų pabaigos Lietuvoje įsigaliojo privalomas civilinės atsakomybės
draudimas elektriniams paspirtukams, kurių didžiausias projektinis greitis
viršija 25 km/val. arba kurių svoris viršija 25 kg ir greitis viršija 14
km/val.
„Draudimas
yra būtinas, nes paspirtuko vairuotojas gali padaryti žalos ne tik kitam eismo
dalyviui, bet ir jų turtui. Vidutinė nuostolių suma, kurią tenka atlyginti dėl
paspirtuko sukeltos žalos, siekia apie 1 300-1 500 eurų. Neturint
draudimo, šias išlaidas tektų padengti iš savo kišenės“, – pabrėžia Andrius
Dambrauskas.
Tad draudimas
užtikrina, kad nukentėjusysis gaus žalos atlyginimą, o kaltininkas išvengs
didelių finansinių nuostolių. Pastaruoju metu vis dažniau fiksuojami ir gaisrų
atvejai, susiję su paspirtukų baterijų įkrovimu.
„Tam,
kad paspirtuko krovimo metu kilęs gaisras būtų pripažintas draudžiamuoju
įvykiu, svarbu laikytis gamintojo rekomendacijų ir naudoti paspirtuką pagal
paskirtį. Jei gaisras kyla uždaroje patalpoje, pavyzdžiui, bute ar garaže,
draudimo bendrovė atlygina ir trečiųjų asmenų patirtą žalą“, – paaiškina
ekspertas. Jis pataria paspirtuką krauti tik tam skirtose vietose, nepalikti jo
be priežiūros ir reguliariai tikrinti baterijos būklę.
A.
Dambrauskas pabrėžia, kad saugumas kelyje visad prasideda nuo sąmoningo,
atsakingo elgesio ir taisyklių laikymosi.
„Tačiau
net ir laikantis visų reikalavimų, nelaimės gali nutikti, todėl draudimas yra
svarbi priemonė, padedanti apsisaugoti nuo finansinių nuostolių ir užtikrinti
ramybę kelyje. Kiekvienas paspirtuko vairuotojas turėtų ne tik išmanyti Kelių
eismo taisykles, bet ir rūpintis savo bei kitų saugumu“, – teigia jis.