Naujienos
Kaip keičiasi racionalūs kriterijai perkant naują automobilį?
Ne paslaptis, kad racionaliai, atsižvelgdami į
skaičius, automobilius perka tik įmonių buhalteriai. Dauguma transporto
priemonę asmeniniam naudojimui perkančių žmonių vadovaujasi ir emocijomis:
praktišku, ekonomišku ir pigiu, tačiau pilku bei nuobodžiu universalu šiais
laikais nieko nebesužavėsi, reikia, kad automobilis patiktų. Tačiau ir
racionalūs kriterijai tikrai nebuvo nustumti tolyn. Bet ar jie visuomet išlieka
tokie patys? O gal dabar kinta?
Automobiliai keičiasi, kriterijų gausėja
Dar ne taip seniai, kai rinkoje buvo vos dešimt
markių, kurios turėjo po kelis modelius savo gamose, racionalūs automobilio
pasirinkimo kriterijai buvo gana paprasti. Pirmiausia – dydis ir kėbulo tipas,
toks, kokio reikia ir koks patogus, paskui – kaina, o pagal ją – variklio
galingumas ir komforto įranga. Kadaise tokie prabangos atributai, kaip oro
kondicionierius ar elektra valdomi langai, iš tiesų keisdavo vairavimo patirtį.
Tačiau dabar laikai pasikeitė. Regis, visi
automobiliai vienodi, tačiau jie skirtingi pagal dydį ir pritaikomumą, išsimėtę
pagal segmentus per pusę abėcėlės nuo mažiausių iki didžiausių. Vienodo dydžio
mašinų kainos gali skirtis net ir keliais kartais, o įrangos pasiūla beveik
neaprėpiama.
Kai pagrindiniai komforto elementai aptinkami jau
bazinėje įrangoje, svarbus tampa saugumas, grožis, individualizavimas ar
specifinių poreikių patenkinimas. Variklių pasirinkimas ne ką paprastesnis:
prie benzino ir dyzelino prisijungė elektros pavara ir įvairios jėgainių
kombinacijos. Tad kokie racionalūs kriterijai dabar renkantis transporto
priemonę?
„Jeigu žmogus perka ne svajonių, o kasdienį
automobilį, pagrindiniai kriterijai išlieka tie patys. Vienas pagrindinių –
reikiamas dydis, paskui visuomet egzistavo ir egzistuoja kaina, kurią gali sau
leisti pirkėjas. Tik ji šiek tiek pasikeitė: žmonės labiau žiūri ne į bendrą
kainą, o į mėnesio įmoką, nes tai praplečia galimybes. Didžiausias pasikeitimas
– priedų sąrašas, anksčiau jo nebuvo, o dabar jis būtinybė“, – sako automobilių
rinkos ekspertas Vitoldas Milius.
Kai automobiliai supanašėjo, lemti pradėjo įranga
Štai amerikiečių automobilių pirkimo platforma „The
Car Connection“ vertina automobilius pagal 6 kriterijus, du iš jų aktualūs tik
naujiesiems laikams. Vienintelis ne itin objektyvus kriterijus, dėl kurio
galima ginčytis, – stilius, o kiti penki: dinamika, komfortas ir kokybė,
ekonomija, saugumo įranga bei įrangos gausa apskritai.
Ekspertai įvertina šiuos kriterijus balais ir
išvedę vidurkį pateikia jį mašinos ieškantiems pirkėjams. Kasmet, be šių balų
atsižvelgę ir į transporto priemonės kainą, savo srities žinovai apdovanoja
geriausius naujai pasirodžiusius modelius.
Įdomu tai, kad nors tarp nominantų vyrauja
amerikietiški modeliai bei vienas kitas automobilis iš Japonijos, šiemet „The
Car Connection“ geriausiu automobiliu, kurį galima nusipirkti, tapo ir Europoje
parduodamas „Hyundai Santa Fe“. Šis Pietų Korėjos gamintojo dičkis pasižymi
išskirtiniu dizainu, hibridiniai jo varikliai užtikrina padorią dinamiką ir
gerą ekonomiją, pagal kokybę ir komfortą jis lipa aukštyn iš vidutinės klasės
„premium“ kryptimi, tačiau tiesiog dominuoja pagal du paskutinius kriterijus:
saugumo įrangą ir apskritai įrangos gausą.
Ekspertai įvertino tai, kad minėtas modelis jau
bazinėje komplektacijoje turi viską, ko reikia komfortiškam važinėjimui: dviejų
zonų klimato kontrolę, šildomas sėdynes, galinio vaizdo kameras, kruizo
kontrolę, junglią multimediją, belaidį telefono įkroviklį ir kitus reikalingus
atributus. Vidutinėje komplektacijoje daugiau saugumo elementų ir elektra
valdomos bei vėdinamos sėdynės, geresnė garso sistema, o prabangiausioje – jau
tikri prabangos elementai, kaip antai elektrinės, net ir gale šildomos ir vėdinamos,
elektra nulenkiamos „Nappa“ odos sėdynės, 20 colių ratai, projekcinis ekranas
ir tokios inovacijos kaip UV spinduliais sterilizuojamos daiktų dėtuvės.
Ne tik sau, bet ir kitam
Taigi bėgant metams racionalūs transporto priemonės
pasirinkimo kriterijai nesikeitė, o pasipildė naujais ir dabar papildoma
įranga, ypač supanašėjus visiems automobiliams, tapo kaip niekada svarbi.
Tiesa, skirtingų kultūrų gamintojai naudoja skirtingas taktikas. Vokiečiai už
kiekvieną saugumo, komforto ar individualizavimo elementą prašo papildomai
susimokėti, o japonai ir korėjiečiai dažniausiai siūlo skirtingus įrangos
lygius, prancūzai ar italai šias dvi filosofijas kombinuoja.
„Papildoma įranga ir inovacijos – geras būdas
automobilių gamintojams užsidirbti. Ypač europiečiams, labiausiai – vokiečiams,
nes jų baziniai automobiliai būna gana skurdūs, o kiekvienas malonumas ar jų
paketai kainuoja nepigiai. Žiauriausiai atrodo vokiškų „premium“ modelių
kainodara: papildoma įranga automobilio kainą gali išauginti ir dvigubai“, –
dėsto automobilių žurnalistas Egidijus Babelis.
Savo ruožtu V. Milius įžvelgia tendenciją, kad
dėliodami norimo automobilio komplektaciją pirkėjai neretai nori daugiau
priedų, nei jiems reikia, o to priežastis paprasta, – kad transporto priemonė
išsaugotų didesnę savo vertę.
„Žmonės išsiilgę naujovių ir yra pasiruošę už jas
mokėti, nes žino, kad jos bus aktualios ir po kelerių metų. Galbūt dabar vienas
ar kitas elementas yra naujovė, o vėliau jis taps įprastu atributu, kurio norės
bei ieškos ir naudoto automobilio savininkai, taigi turimo automobilio vertė
bus didesnė“, – paaiškina pašnekovas.