Naujienos
Kaip pasikeitė moto šalmų saugumo standartai per 10 metų?
Per
pastarąjį dešimtmetį motociklų pasaulis patyrė daug technologinių ir kultūrinių
pokyčių – nuo elektrinių modelių atsiradimo iki išmaniųjų navigacijos sistemų
integracijos. Tačiau vienas svarbiausių pokyčių, tiesiogiai liečiančių
motociklininkų saugumą, įvyko šalmo evoliucijos srityje. Šalmas šiandien nėra
tik kieta plastiko „kaukė“, o išmani, daugiasluoksnė saugos sistema, kuri
realiai gelbsti gyvybes.
Nuo ECE 22.05 iki ECE 22.06
Europos
saugumo sertifikatas ECE (angl. Economic Commission for Europe) yra pagrindinis
standartas, kurį turi atitikti moto šalmai, parduodami ir naudojami daugelyje
šalių, įskaitant Lietuvą. Nuo 2000-ųjų iki maždaug 2020-ųjų visiems šalmams
galiojo ECE 22.05 standartas. Tačiau nuo 2020 m. pradėtas taikyti naujasis ECE
22.06, kuris reikšmingai pakeitė požiūrį į šalmų testavimą ir jų realų
atsparumą.
Pasak
moto saugumo specialisto Juliaus Kasparavičiaus, šie pokyčiai buvo būtini: „Per pastarąjį dešimtmetį mes ne tik
pažengėme technologijų srityje, bet ir sukaupėme daugiau duomenų apie realius
avarijų scenarijus. Tai leido iš naujo įvertinti, ką reiškia „saugus šalmas“.
ECE 22.06 yra ne kosmetinis atnaujinimas, o kokybinis šuolis“.
Kuo skiriasi ECE 22.06 nuo senesnio standarto?
Naujasis standartas
reikalauja griežtesnių testų, kurie geriau atspindi realius smūgio kampus ir
jėgas. Jei anksčiau šalmas buvo testuojamas fiksuotose
vietose, vertikaliai ar horizontaliai, tai dabar testavimas atliekamas ir
įstrižais kampais, o smūgio vietos parenkamos atsitiktine tvarka. Tokiu būdu
geriau atkuriama reali avarijos dinamika, kai galva gali atsitrenkti į bortą ar
asfaltą kampu, ne stačiai.
Taip
pat įvesti rotacinio smūgio testai, kurie tikrina, kaip šalmas sugeria sukimosi
jėgas. Tyrimai parodė, kad būtent rotacinės jėgos dažnai sukelia
pavojingiausius galvos smegenų sužalojimus, net jei smūgis nebuvo labai
stiprus.
„Naujas testavimo metodas reikalauja, kad
šalmai būtų ne tik tvirti, bet ir „protingi“ – gebėtų nukreipti jėgą taip, kad
ji kuo mažiau paveiktų žmogaus smegenis“, – aiškina Julius Kasparavičius. „Todėl gamintojai dabar investuoja į vis
sudėtingesnius vidinius sluoksnius, daugiafunkcines medžiagas ir net
patentuotus smūgio sugerties sprendimus“.
Daugėja išmaniųjų funkcijų, bet jos nėra saugumo pakaitalas
Per
šį dešimtmetį šalmai tapo ir funkcionalesni. Į juos integruojamos Bluetooth
sistemos, interkomai, vaizdo kameros, net HUD (Heads-Up Display) ekranai.
Tačiau svarbu nepamiršti – technologijos neturi užgožti svarbiausios funkcijos:
saugumo.
„Šalmas su Bluetooth ryšiu yra puiku, bet jei
jis neatitinka naujųjų standartų – tai tik brangus aksesuaras, o ne saugos
įranga“, – teigia specialistas.
„Būtent ECE 22.06 žymėjimas šiandien turėtų būti pagrindinis kriterijus perkant
naują šalmą“.
Ką tai reiškia motociklininkui Lietuvoje?
Lietuvoje
eismo sąlygos gana įvairios: nuo tankaus eismo miestuose, tokiuose kaip Vilnius
ar Kaunas, iki vingiuotų regioninių kelių Dzūkijoje, ar ilgų atkarpų tarp
Šilutės ir Telšių. Kiekvienas iš šių kelių kelia skirtingus iššūkius
motociklininkams – tiek dėl asfalto kokybės, tiek dėl eismo intensyvumo ar
nenumatytų situacijų. Taigi, geras, šiuolaikinis šalmas tampa esmine
investicija ne tik keliaujantiems toliau, bet ir važinėjantiems kasdien.
„Būna, kad žmonės važinėja senais, dar 2010
m. gamintais šalmais, manydami, kad „jei dar nesuskilo, tai tinka“. Tai klaida.
Plastiko senėjimas, UV spinduliai, net prakaitas keičia medžiagos struktūrą. Po
5–7 metų šalmas praranda didelę dalį savo apsauginių savybių“, – perspėja
Kasparavičius.
Per dešimt metų – nuo plastiko iki gyvybės saugotojo
Moto
šalmų saugumo standartai per pastarąjį dešimtmetį keitėsi ne formaliai, o iš
esmės. Iš kosmetinio apsauginio elemento šalmas tapo aukštųjų technologijų
įranga, sukurta saugoti pačią svarbiausią kūno dalį – galvą.
„Šalmas šiandien – tai ne tik apsauga nuo
baudos. Tai pasirinkimas, galintis nulemti gyvybę. Ir kiekvienas
motociklininkas turėtų tai vertinti ne mažiau, nei savo motociklo stabdžių
būklę“, – sako Julius Kasparavičius.