Naujienos
Neribotos apmokamos atostogos darbuotojams
Nors neribotos atostogos visame
pasaulyje išpopuliarėjo jau nuo 2000-ųjų pradžios, Lietuvoje tokias atostogas
savo darbuotojams siūlo vos kelios įmonės. Vienos iš jų – automobilių istorijos
ataskaitas teikiančios kompanijos „carVertical“ patirtis rodo, kad darbuotojai
vertina galimybę atostogauti tiek, kiek norisi, tačiau kartu jiems kyla daug
klausimų kaip šiuo privalumu pasinaudoti.
Neribotų atostogų koncepto pradininkė
buvo IBM kompanija, kuri pirmoji leido savo darbuotojams atostogauti tiek, kiek
jie nori, su sąlyga, kad jų darbai bus padaryti. Nuo tada jos pavyzdžiu pasekė
daugelis kitų garsių Silicio slėnio technologijų prekės ženklų.
Šiandien neribotų atostogų politiką
taiko tokios kompanijos kaip „Netflix“, „LinkedIn“, „Google“,
„Bumble“, „Adobe“, „Evernote“, „Oracle“ ir kt. Jų atstovai pastebi, kad
darbuotojai vertina darbdavio pasitikėjimą patiems valdyti savo savo darbo
krūvį, pasirinkti kada ir kiek laiko atostogauti, o tokia laisvė ir lankstumas
padeda tiek padidinti produktyvumą, tiek ir pagerinti darbuotojų emocinę
būseną. Neribotos atostogos taip pat tampa patrauklia nauda siekiant į įmonę
pritraukti naujus talentus.
Giedrė Kojalienė, „carVertical“ žmonių
ir organizacijos vystymo direktorė, neabejoja, kad tradicinis 20 darbo dienų
atostogų limitas turi keistis. Anot jos, tokia tvarka daugeliui darbuotojui
kelia nereikalingą įtampą ir nesąmoningą norą nuolat „taupyti“ atostogas,
kad tik prireikus jų nepritrūktų.
„Per savo karjerą iš kolegų teko
išgirsti daugybę nuogąstavimų – nuo baimės pasiimti atostogų neišdirbus įmonėje
šešis mėnesius, atostogų kaupimo dėl nenumatytų skubių atvejų, nėjimo
atostogauti net atsidūrus ties išsekimo riba arba atostogų taupymo vardan to,
kad galėtų suderinti savo atostogas su vaikų priežiūra. Mes norėjome pakeisti
tokį įsisenėjusį požiūrį ir leisti darbuotojams ilsėtis tiek, kiek jiems
reikia. Tai ypač aktualu šiais perdegimo laikais, kai dar ne visi išmokome
atrasti sveiką darbo ir asmeninio gyvenimo balansą“, – sako G. Kojalienė.
Neribotų atostogų nauda įmonei –
pailsėję ir produktyvūs darbuotojai
Neribotos atostogos ne tik sukuria
didesnį darbuotojų pasitenkinimą, bet ir atneša naudą įmonei. Pailsėję
darbuotojai greičiau įsisavina naują informaciją, pagerėja jų produktyvumas,
mažėja konfliktų tikimybė. Į darbus jie grįžta kupini naujų idėjų ir energijos,
kūrybiškesni ir atsparesni stresui.
Neribotų atostogų bumą dar labiau
paspartino pandemija, kuri pakeitė įprastą darbo rutiną įmonėse. Daugiau laiko
leidžiant namuose, greitai išsitrynė riba tarp darbo ir asmeninio gyvenimo.
Atsirado darbuotojų nuovargio ir išsekimo požymių.
Pasak G. Kojalienės, būtent karantinas
tapo postūmiu suteikti darbuotojams neribotas atostogas ir paskatinti netaupyti
atostogų savo sveikatos ar emocinės būklės sąskaita.
„Kai nebeliko apribojimų ir
konkretaus atostogų limito, darbuotojai pradėjo drąsiau naudoti savo atostogas,
skirti daugiau laiko sau ir ieškoti būdų išlaikyti jiems tinkamą pusiausvyrą.
Taip pat tai leido darbuotojams suprasti, kad jais yra 100% pasitikima ir jiems
suteikiama laisvė patiems valdyti savo darbo ir poilsio dienas, siekiant
geriausių rezultatų”, – pasakoja G. Kojalienė.
Svarbiausia – pasitikėjimas ir pagarba
Vienas iš pagrindinių faktorių,
siekiant įdiegti neribotų atostogų politiką savo įmonėje, yra brandūs darbo
santykiai ir kiekvieno darbuotojo atsakomybė už savo veiksmus.
G. Kojalienė pastebi, kad jei įmonėje
specialiai kuriamas ar nesąmoningai palaikomas „vadovo-pavaldinio“ santykis su
darbuotojais, o kiekvienas darbuotojo žingsnis yra kontroliuojamas, apie
neribotas atostogas kalbėti dar anksti.
Toks atostogų modelis geriausiai veiks
tada, kai darbdavys pasitiki savo darbuotojais, leidžia jiems savarankiškai priimti
sprendimus ir patiems susidėlioti prioritetus savo darbotvarkėje. Tuo pačiu
abiems pusėms svarbu susitarti, kad darbai turės būti padaryti, o
piktnaudžiavimas nebus toleruojamas.
Ne mažiau svarbūs ir darbuotojo
santykiai su kolegomis. Kuo daugiau pagarbos ir pasitikėjimo bus tarp kartu
dirbančių kolegų, tuo labiau kiekvienas darbuotojas jausis esantis
savarankiškas ir brandus. Esant geriems santykiams, įmonėje natūraliai
atsiranda nebylus socialinis susitarimas, kad svarbu padėti vienas kitam su darbais
kažkam atostogaujant. Todėl net nereikia jokių dirbtinių pavadavimo nurodymų.
Žmonės patys puikiai suvokia, kad poilsis, sveikata ir emocinė savijauta yra
svarbiausi prioritetai.
Daugelis darbuotojų apie neribotas
atostogas išgirsta pirmą kartą
Nors daugelis verslų jau vilioja
darbuotojus suteikdami jiems kelias papildomas apmokamas atostogų dienas per
metus, apie neribotas atostogas darbuotojai dažnai išgirsta pirmą kartą.
„Kadangi Lietuvoje neribotos atostogos
vis dar retenybė, per darbo pokalbius dažnai sulaukiame prašymo patikslinti, ką
šis terminas reiškia. Klausimų turi ir mūsų darbuotojai – ne visi drįsta
naudotis jiems suteikiama laisve patiems nuspręsti kiek dienų per metus jie
nori atostogauti. Todėl nuolat skatiname darbuotojus netaupyti atostogų ir
ilsėtis tiek, kiek jiems reikia. Taip pat suteikiame apmokamas atostogas ir
studijuojantiems darbuotojams”, – pasakoja „carVertical“ žmonių ir
organizacijos vystymo direktorė G. Kojalienė.
Užsienyje neriboto apmokamo laisvo
laiko (PTO – Personal Time Off) politika vis labiau populiarėja.
Neseniai JAV žiniasklaidos bendrovės „News & World Report“ atlikta 200
stambių finansų, technologijų ir skaitmeninės žiniasklaidos įmonių apklausa
parodė, kad 20 proc. šių įmonių siūlo neribotas atostogas. Šie skaičiai kasmet
vis didėja.
Tokį atostogų tipą palankiai vertina
ir patys darbuotojai. Tarptautinės gyvybės draudimo kompanijos „MetLife“
atliktas tyrimas parodė, kad net 72 proc. darbuotojų norėtų neribotų atostogų
savo darbo privalumų pakete.
Daugiau
informacijos:
Emilija
Bertašiūtė
emilija@carvertical.com
+370
6955 76 96