Naujienos
„Tele2“ ekspertas: ar atpažintumėte šias telefoninių sukčių apgaules?
Telefoninių sukčių pinklės
nuolat keičiasi ir tobulėja, tad sulaukę netikėto skambučio pasimesti gali net
ir budriausi. Ekspertai atkreipia dėmesį į svarbiausias taisykles, kurios
kritiniu metu padės išlikti budriems ir vėjais nepaleisti didžiulių pinigų
sumų.
Linas Marcinkevičius, „Tele2“ kredito ir rizikos
kontrolės vadovas, dalinasi patarimais, kaip nepakliūti į telefonines apgaules.
1. Skambutis iš jums
žinomos organizacijos
Gana dažnai paskambinę telefonu sukčiai
prisistato esantys iš vienos jums gerai žinomų, patikimų valstybinių
institucijų ar įmonių. Tai gali būti Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI),
„Sodra“, Registrų centras ar bankas, kuriuo naudojatės.
Tai vienas iš būdų sukelti patikimumo įspūdį ir
pretekstą pareikalauti jūsų asmeninių duomenų prieigai prie svarbių paskyrų:
banko sąskaitos, elektroninio pašto ir panašiai.
Vienas naujausių triukų – prisistatę banko
darbuotojais, apsišaukėliai informuoja apie jūsų sąskaitoje vykstantį pavedimą
įtartinam asmeniui. Žinoma, būtinai pareikalauja kuo skubiau padiktuoti
prisijungimus prie jūsų banko paskyros.
Ką daryti? Aukščiausią budrumo pavarą įjungti vertėtų tada,
kai pokalbio metu išgirstate prašymą pasidalinti privačia informacija.
Skambinantysis gali paprašyti visų jūsų asmens kodo skaitmenų, vartotojo vardo
arba slaptažodžio prisijungimui prie elektroninio pašto ar banko paskyros.
Atminkite, jog tokios informacijos oficialios
įstaigos telefonu neprašo. Todėl svarbiausia tokį pokalbį kuo greičiau
užbaigti.
Patariama iš karto susisiekti su pokalbio metu
įvardinta organizacija oficialiais, jos interneto svetainėje nurodytais
kontaktais. Pasiteiraukite, ar jos darbuotojai iš tiesų gali skambinti
klausimais, kuriuos išgirdote pokalbio metu. Neabejojame – būsite patikinti, kad
pastaroji tokios praktikos netaiko.
Apsišaukėlio telefono numerį patariama iš karto
užblokuoti.
„iPhone“ arba „Android“ išmaniuosiuose tai padarysite
skambučių istorijoje paspaudę apskritimu apibrėžtą raidę „i“, esančią šalia nepageidaujamo
numerio. Tada „iPhone“ įrenginyje pasirinkite „Block this caller“ (liet.
Blokuoti skambintoją), o „Android“ – papildomai paspauskite trijų taškelių
ikoną su prierašu „More“ (liet. Daugiau) ir pasirinkite – „Block contact“
(liet. Blokuoti kontaktą).
2. Praleistas skambutis iš užsienio
Operatoriaus „Tele2“ specialistai kiekvieną mėnesį
sulaukia keliasdešimt klientų užklausų dėl įtartinų skambučių iš tolimų
užsienio šalių.
Įprastai viskas vyksta taip – sukčiai trumpai
skambteli atsitiktiniams numeriams iš tolimos šalies su brangiu tarifu,
tikėdamiesi, kad žmogus perskambins. Tarp ryšio operatorių paprastai yra
mokamas sujungimo mokestis.
Taigi, tokie sukčiai pasipelno iš sumos, kurią
perskambinusio žmogaus ryšio operatorius sumoka už sujungimą. Tokių pokalbių
kaina yra skaičiuojama už pokalbio minutę, kuri gali siekti ir porą eurų.
Ką daryti? Nuo tokių pinklių apsisaugosite, jei neatsiliepsite
ir neperskambinsite į neaiškius numerius. Ypatingai, jei tai yra kokia nors
tolima, egzotinė valstybė.
Šalį, iš kurios skambinama, galite pasitikrinti tiesiog
suvedę telefono numerį „Google“ paieškos laukelyje. Jei įsitikinote arba
įtariate, kad tai apgaulė, o pažįstamų iš tos šalies neturite, tokį numerį užblokuokite.
Taip pat svarbu apie nepageidaujamus ir įtartinus
skambučius pranešti savo mobiliojo ryšio operatoriui. Tokia informacija
reikalinga prevenciniais tikslais.
3. Nuo prizų iki
nelaimių
Kitas ypač sėkmingas telefoninių sukčių triukas –
loterijos prizai, artimojo nelaimė arba kompiuterio gedimai.
„Laimėjote loterijoje! Tačiau privalote per
ribotą laiką susimokėti, kad galėtumėte atsiimti prizą“. „Jūsų artimasis pateko į bėdą, todėl būtina kuo
skubiau į nurodytą sąskaitą pervesti pinigus“.
Kartais galite išgirsti ir apie savo kompiuterio
gedimus. „Jūsų kompiuteryje yra kenksmingas virusas. Netrukus jis ištrins visus
duomenis, todėl turite skubiai atlikti pinigų pavedimą, kad kuo greičiau jį
pašalintume“.
Ką daryti? Pirmiausia, pažadėkite sau tokių užklausų
neatlikti paskubomis. Pokalbį iš karto nutraukite. Kartais tai palengvina
pažadas skambinančiajam netrukus perskambinti.
Padėję ragelį paklauskite savęs, kaip galėjote
laimėti loterijoje, kurioje net nedalyvavote? Jeigu jūsų artimąjį ištiko bėda,
pirmiausia pabandykite su juo susisiekti.
Tais atvejais, kai tikinama apie jūsų kompiuteryje
esantį virusą, pagalvokite, kaip skambinantysis gali matyti jūsų kompiuterio
informaciją? Jeigu nesate kam nors patikėję stebėti jūsų kompiuterio būklės nuotoliniu
būdu, to niekas kitas padaryti už jus negali. Išskyrus elektroninius piratus,
žinoma.
Išsiaiškinę, jog tai yra melagingas skambutis,
numerį užblokuokite.
4. Prekių pirkimas/pardavimas telefonu
Ši apgaulė iš tiesų yra sunkiai atpažįstama –
sukčiai pasitelkia realius, internete esančius skelbimus.
Pirmuoju atveju sukčiai pasinaudoja egzistuojančiu prekės
skelbimu ir jame nurodyta patrauklia kaina. Žinoma, iš karto paprašo pervesti
visą pinigų sumą.
Antruoju atveju ilgapirščiai skambina pagal jūsų
skelbimą. Įvykus sandoriui atsiunčia netikrą pavedimo kopiją, o prekę atsiima
per kurjerį.
Ką daryti? Pirmuoju atveju, iš karto po pokalbio, susisiekite
su pardavėju skelbime nurodytais kontaktais. Pasiteiraukite, ar jis ką tik jums
skambino ir suderinote pardavimą.
Antruoju atveju, gavę pavedimo kopiją, neskubėkite
prekės išsiųsti. Sulaukite, kol į jūsų sąskaitą įkris pinigai. Jeigu laukti
negalite ir apsišaukėlio buvote paprašyti prekę išsiųsti kuo skubiau, banko
pavedimo kopiją išsiųskite bankui. Išsiaiškinkite, ar dokumentas tikras ir
pavedimas buvo iš tiesų atliktas.
Išsiaiškinę apie apgaulę, sukčiaus numerį užblokuokite.
Apsipirkinėjimas telefonu gali būti labai patogus. Tačiau kartais, net
jeigu tai ir nėra sukčių pinklės, telefoninio pokalbio metu pardavėjas gali
neinformuoti apie svarbias sutarties ar prenumeratos sąlygas.
Pavyzdžiui, pasibaigus nemokamam paslaugos išbandymo laikotarpiui, galite
nepastebėti, jog už paslaugą kas mėnesį esate savaime apmokestinami.
Bet kokio telefoninio apsipirkimo metu pirmiausia turėtumėte sulaukti ar
aprašyti sutarties su visomis sąlygomis (paprastuoju ar el. paštu). Taip pat
rekomenduojama susisiekti oficialiais, sutartyje minimos įmonės, kontaktais.
Juos rasite oficialioje įmonės interneto svetainėje.
Paprašykite patikrinti jums siųsto dokumento originalumą. Tik tada būsite
tikri, jog sandoris yra teisėtas ir nebūsite apgauti.
Daugiau informacijos:
Asta Buitkutė
„Tele2“ atstovė
ryšiams su visuomene
M +370 668
00 467