Naujienos
„Tele2“ ekspertas pateikė atmintinę saugiam apsipirkimui internetu
Internetinė prekyba
šiandien jau dažnam įprasta rutina. Apsipirkti galime nuo galvos iki kojų, o
taip pat ir užsakyti daugumą paslaugų. Kad elektroninis apsipirkimas nepažertų
nemalonių staigmenų, būtina įsidėmėti svarbius saugaus apsipirkimo internetu žingsnius.
Arnoldas Lukšius, „Tele2 Inovacijų biuro“ ekspertas,
dalinasi vertingais patarimais, kaip internetu apsipirkinėti saugiau.
1. Išsiaiškinkite, ar įmonė yra legali
Nusprendę prekę
ar paslaugą įsigyti iš elektroninės parduotuvės, kuria anksčiau naudotis dar
neteko, pirmiausia ją atidžiai patikrinkite.
Paieškokite
informacijos apie pardavėją internete – paskaitykite klientų atsiliepimus ir patikrinkite,
ar įmonė yra įregistruota. Jei perkate iš įmonės Lietuvoje, susiraskite ją Rekvizitai.lt
svetainėje – čia galėsite pažiūrėti nuo kada įmonė veikia, kiek ji turi
darbuotojų bei ar yra moki.
Komentarų
apie įmonę ieškokite socialiniuose tinkluose. Pavyzdžiui, peržiūrėkite
„Reviews“ (liet. „Atsiliepimai“) skiltį pardavėjo „Facebook“ paskyroje – čia
rasite vartotojų rekomendacijas ir galėsite daugiau sužinoti apie prekių ir
aptarnavimo kokybę.
2. Patikrinkite svetainės saugumą
Saugaus tinklapio adresas visada prasideda raidėmis „https“. Raidė „s“
įrodo, kad svetainė turi specialų SSL sertifikatą, kuris užtikrina kliento
duomenų saugumą. Be šio sertifikato žmonių paliekama informacija svetainėje yra
labiau pažeidžiama.
Verta patikrinti ir tai, ar naršyklės lange, suvedus svetainės pavadinimą,
atsiranda spynelės simbolis. Jis užtikrina, kad svetainės savininkas turi
patikimus saugumo partnerius ir ja naudotis yra saugu. Norėdami peržiūrėti
išsamią svetainės saugumo politiką ir leidimus, paspauskite ant spynos simbolio.
Patikima svetainė taip pat turės tikslią ir išsamią kontaktų skiltį: nurodytą
fizinį adresą, telefono numerį, elektroninį paštą ir nuorodas į jos socialinius
tinklus.
Verta įsitikinti ir kontaktų patikimumu – patikrinti, ar egzistuoja
nurodytas adresas, ar internete arba „Google maps“ aplikacijoje jis yra
susietas su įmone. Taip pat, ar telefono numeriu galima prisiskambinti.
Svetainėje taip pat turi būti nurodyta ir privatumo politika, kurioje yra
aprašyta kaip renkami, kur naudojami ir kaip apsaugomi jūsų pateikiami
duomenys.
3. Atkreipkite dėmesį į mokėjimo būdus
Prieš ką nors pirkdami įsitikinkite, kad parduotuvėje galima atsiskaityti
per patikimus ir jums žinomus finansinių paslaugų teikėjus.
Iš mokėjimų sistemų Lietuvoje dažniausia naudojama „Paysera“, o pasaulyje
vienu populiariausių ir saugiausių atsiskaitymo būdų yra laikoma „PayPal“
sąskaita. Dažnai naudojamos ir „Visa Checkout“, „Masterpass“, „Stripe“, „Amazon
Pay“, „Google Checkout“, „Apple Pay“, „Google Pay“ ir kitos tradicinės bei išmaniosios mokėjimo
paslaugos.
Jei pasirinkote mokėjimo būdą nuskaičiuojant pinigus nuo jūsų kortelės,
stebėkite pardavėjo nuskaitymus nuo jos. Pastebėjus, kad buvo nuskaičiuota per
didelė suma – skubiai kreipkitės į el. parduotuvę arba susisiekite su banku.
4: Susipažinkite su pirkėjo teisėmis
ir prekių grąžinimo politika
Tam, kad netektų nusivilti, prieš įsigydami
prekes internetinėje parduotuvėje,
visuomet atidžiai patikrinkite prekių pristatymo ir grąžinimo terminus bei
sąlygas.
Atvėsus orams žmonės prekes rečiau atsiima patys,
todėl turėkite omeny, kad pristatymo terminai gali būti pakitę. Taip pat prieš
pirkdami galite susisiekti su klientų aptarnavimo specialistu ir pasitikslinti,
ar nėra jokių pasikeitimų pristatymo grandinėje.
Išsirinkę ir nusipirkę patikusią prekę, išsaugokite visus užsakymo
patvirtinimo ir apmokėjimo laiškus. Jų prireiks, jei prekė jūsų nepasieks ir
norėsite susigrąžinti išleistus pinigus.
5. Per daug neatviraukite
Jeigu svetainėje suteikiama tokia galimybė,
susikurkite savo paskyrą – taip lengviau galėsite stebėti savo prekės
pristatymo procesą. Be to, joje bus išsaugota ir ankstesnė jūsų pirkimo
istorija.
Įprasta, jog registruojantis arba
apsiperkant el. parduotuvėje gali prireikti jūsų kontaktinių duomenų arba
pristatymo adreso.
Tačiau per daug atvirauti nevertėtų.
Ypač, jeigu prašoma konfidencialios informacijos. Suklusti derėtų tada, kai
prašoma nurodyti asmens kodą ar prisijungimus prie svarbių asmeninių paskyrų.
Tai signalas, jog parduotuvė priklauso ilgapirščiams, norintiems pasipelnyti.
Taip pat nespauskite ant nežinomų nuorodų ir nesidalinkite svarbia asmenine
informacija ar el. banko prisijungimais telefonu, laiškais ar žinutėmis su
tariamais „konsultantais“. Sulaukę tokios užklausos pirmiausia susisiekite su
šaltiniu oficialiais, įmonės svetainėje esančiais kontaktais ir pasiteiraukite,
ar iš tiesų jos atstovas į jus kreipėsi.
6. Venkite „Wi-Fi“ interneto prieigos
Apsiperkant ypač svarbu apsaugoti savo asmeninius duomenis. Dėl šios
priežasties patariama vengti atlikti bankinius pavedimus bei įsigyti prekes ir
paslaugas, prisijungus prie viešo belaidžio interneto tinklo. Tai atlikti
saugiausia prisijungus prie mobiliojo interneto.
Jei visgi retkarčiais tenka pirkti el. parduotuvėse naudojantis viešu
tinklu, darykite tai prisijungę prie VPN (angl. Virtual Private Network)
privataus tinklo. Jis užšifruoja jūsų duomenis ir
saugiai juos perduoda tarp
kompiuterio bei serverio.
VPN yra vienintelis būdas saugiai apsipirkti internetu oro uostuose,
kavinėse ir kitose viešose erdvėse.
7. Kritiškai įvertinkite neįtikėtinai gerus pasiūlymus
Jus pasiekiančias reklamas socialiniuose tinkluose ar el. laiškus su
nuorodomis į ypatingus pasiūlymus vertinkite apdairiai. Jie gali vesti ir į
apgaulingus tinklalapius.
Raudona vėliava gali tapti ir ypač žema prekės kaina. Prieš priimdami
sprendimą pirkti, palyginkite prekės kainą bent keliose skirtingose svetainėse.
Žinoma, ji tikrai skirsis, tačiau skirtumas neturėtų būti labai didelis.
Įvertinkite ir pristatymo mokestį, o jei perkate ne iš Europos sąjungos
šalių – importo muito, pridėtinės vertės ir kitus papildomus mokesčius.
Daugiau informacijos:
Asta
Buitkutė
„Tele2“ atstovė ryšiams su visuomene
M +370 668 00 467