Naujienos
Vaikai ir ekranai: drausti ar leisti?
Išmaniosios
technologijos šiuolaikinius kūdikius pasitinka vos jiems gimus – neretai jau
pirmąją dieną jie pozuoja nuotraukai
tėvų socialiniams tinklams arba atkeliauja į namus, pilnus ekranų. Todėl tėvams
tenka nemenkas iššūkis nuspręsti, nuo kada ir kaip mokyti vaikus tinkamai
naudotis išmaniaisiais įrenginiais, drausti ar leisti žiūrėti televizorių.
Šia tema patarimais su tėvais dalijasi
viena iš socialinės iniciatyvos „MaMaDu“ partnerių, neurologinių kalbos sutrikimų patologijos
specialistė Rūta Grigas.
Auginantys vaikus iki 3 metų, daugiau nemokamų specialistų parengtų
patarimų trumposiomis SMS žinutėmis gali gauti prisijungę prie „MaMaDu“
sistemos ir užsiregistravę tinklapyje mamadu.lt.
Ekranas
nepakeis gyvo bendravimo
Kalbėdama apie vaikus iki 3 metų, R.
Grigas tėvams pataria dar neskubėti jų pažindinti su technologijomis.
„Šiuo laikotarpiu ypač sparčiai vystosi kalba, taip pat vaikai per
santykius su tėvais ar globėjais, kuria ir savo santykį su pasauliu bendrąja
prasme, mokosi pažinti emocijas. Visa tai įmanoma tik veidas į veidą, akis į
akį, lūpos į lūpas principu. Tam, kad raida vyktų sklandžiai, mažyliai turi
gauti gyvą atgalinį ryšį, o to ekranai pasiūlyti negali“, – sakė R. Grigas.
Pasak pašnekovės, jei išmanieji įrenginiai vaikams įduodami kaip raminimo
priemonė, tai gali paveikti jų emocinį intelektą, padidinti tikimybę ateityje
turėti dėmesio sutelkimo problemų.
„Ekranai siūlo galimybę pabėgti – mažyliui įjungus televizorių ar įdavus
planšetę, tėvai gali minutėlei atsipūsti. Tačiau pabėga ir vaikai, tik į tą
kitą, ekrano realybę. Jie joje negali patirti tikrame pasaulyje galiojančių
bendravimo taisyklių, todėl ateityje gali turėti sunkumų mezgant santykius su
kitais. Be to, nuolat besikeičiantys vaizdai ir garsai neleidžia išmokti
sulaikyti dėmesio“, – teigė R. Grigas.
Drausti negalima leisti – kur dėti kablelį?
Vis tik pašnekovė sako, kad turime
priimti realybę tokią, kokia ji yra – gyvename apsupti technologijų ir visiškai
vaikų nuo jų atskirti ne tik neįmanoma, bet ir nepatariama.
„Prisiminkime esmę – technologijos egzistuoja ir yra kuriamos tam, kad
palengvintų mūsų kasdienybę, efektyvintų darbą, mokslą, sutaupytų laiko ir
padėtų mums tobulėti. Pačios iš savęs jos nėra pavojingos, tokiu būti gali tik
mūsų santykis su jomis. Gera žinia ta, kad jį galime kontroliuoti ir rinktis“,
– sakė R. Grigas.
Anot jos, tėvų pareiga yra ne slėpti ar drausti išmaniuosius įrenginius,
tačiau padėti vaikams juos tinkamai vertinti ir atsakingai naudotis.
„Jei sutariame, kad technologijos visų pirma yra mūsų įrankiai užduotims
atlikti, tuomet turime vaikus išmokyti jais naudotis. Juk kartu gamindami
maistą, dvimečiui jau galite duoti minkyti tešlą, tačiau aštraus peilio jam dar
nepatikite. Tačiau to peilio ir neketinate slėpti iki paauglystės – tikėtina,
kad ir tuomet jis juo įsipjautų, nes vis dar nemokėtų juo naudotis taip pat,
kaip ir būdamas dvejų“, – teigė R. Grigas.
Kaip žinoti, kada
jau laikas?
R. Grigas tėvams, svarstantiems, kada supažindinti vaiką su televizoriumi,
išmaniuoju, planšete ar kompiuteriu, pataria ne tik kliautis specialistų
rekomendacijomis, bet ir patiems įvertinti savo vaiką.
„Pasvarstykite, ar jis jau kalba, ar geba suprasti ir atsakyti į klausimus,
kiek išsivystęs jo emocinis intelektas? Vaikų raida yra skirtinga, todėl tik
jūs galite nuspręsti, ar jūsų vaikas yra pasiruošęs susipažinti su
technologiniais įrankiais“, – sakė R. Grigas.
Pašnekovė priduria, kad svarbu ir tinkamai parinkti turinį, kurį rodysite
vaikui.
„Čia taip pat svarbus tėvų kritinis mąstymas ir konkretaus vaiko
įvertinimas. Skirtingais atvejais brangi, intelektą lavinanti programėlė gali
visai nieko nelavinti, o koks nors populiarus animacinis filmukas – išmokyti
svarbių gyvenimiškų pamokų apie draugystę, gėrį ir tikslo siekimą“, – teigė R.
Grigas.
Prie ekranų – tik
kartu su tėvais
R. Grigas pabrėžia, kad kiekvieną aplikaciją, žaidimą, filmuką, prieš
parodydami vaikui, tėvai turėtų peržiūrėti patys.
„Ir tai dar ne viskas. Ne tik peržiūrėti, bet ir antrą kartą žiūrėti ar žaisti,
tik jau kartu su vaiku, jei jam mažiau nei 5–7 metai. Taip galėsite drauge aptarti
vaizduojamas situacijas, jas susieti su savo kasdienybe, paanalizuoti, kodėl
veikėjai pasielgė vienaip, o ne kitaip. Tokiu būdu, technologijos skatins vaiko
raidą ir emocinę brandą bei stiprins jūsų tarpusavio ryšį.“ – sakė R. Grigas.
Be to, specialistė tėvams į išmaniuosius įrenginius siūlo žvelgti taip pat,
kaip ir į knygų skaitymą.
„Tėvams įprasta vaikams skaityti tol, kol jie patys išmoksta ne tik
skaityti, bet ir suvokti tekstą. Iš pradžių jiems parenkamos paveikslėlių,
neplyštančios knygos, kurias galima lankstyti ar net kramtyti, vėliau –
pasakojančios sudėtingesnes istorijas, kurias jau reikia švelniai vartyti. Tos
pačios taisyklės galioja ir technologijoms – jomis naudokitės kartu tol, kol
pajusite, kad vaikas gali tai daryti sąmoningai bei saugiai ir pats“, – sakė R.
Grigas.
„MaMaDu“ – tai
nuosekli vaiko raidos specialistų, gydytojų, psichologų sukurta informacinė
sistema, lydinti vaikus nuo gimimo iki trejų metų. Užsiregistravę „MaMaDu“
svetainėje, tėvai gauna SMS patarimus, kaip suprasti vaikų poreikius ir
nuosekliai juos atliepti. Iniciatyvą remianti telekomunikacijų bendrovė „Tele2“
rūpinasi, kad šios žinutės būtų nemokamos.