Naujienos
Brangaus traktoriaus neatstos, bet didelę pagalbą vis tiek suteiks: kokį darbą gali ištverti keturratis?

Keturračiai yra populiarūs pagalbininkai sodybose,
nes jie išsiskiria universalumu ir kompaktišku dydžiu. Jie gali tapti gerokai
pigesne mažųjų traktorių alternatyva, nes geba dirbti sunkius darbus. Tik
didesnes sodybas turintiems, nelengvus darbus dirbantiems ir didžiulį svorį
velkantiems šeimininkams gali kilti natūralus klausimas: kiek iš tiesų sunkiai
pajėgs darbuotis keturratis? Juk visa technika turi savo ribas, ar keturračio
jėgų pakaks aktyviai kasdienybei?
Keturratis gali vilkti dvigubai daugiau, nei sveria
Ne paslaptis, kad tikras traktorius dideliame ūkyje
bus nenugalimas, tačiau tai – itin brangi, nerangi ir gana riboto naudojimo
transporto priemonė. Nors keturratis ir nepasižymi tokia galia, kad galėtų per
dirvoną tempti dešimties peilių plūgą, jis kainuoja gerokai mažiau, yra pigiau
ir lengviau remontuojamas, universalesnis, nes jį galima naudoti ne tik darbui,
bet ir pramogai.
Taip pat jis gali atlikti gana daug jėgos
reikalaujančius darbus: stumdyti sniegą, vilkti sunkias priekabas su rąstais iš
miško, tarnauti sodybose ar mažesniuose ūkiuose, kuriuose traktorius atrodo per
didelė prabanga. Bet kiek gi sunkiai gali triūsti keturratis, kokį svorį galima
su juo tempti?
„Kone visi gamintojai reglamentuoja, kad keturratis
gali patempti dvigubai didesnį svorį, nei jis pats sveria, tad skaičiuoti gana
paprasta. Jei keturratis sveria 400 kilogramų, reiškia, jis gali vilkti iki 800
kilogramų“, – paprastai ir suprantamai paaiškina keturračių ekspertas,
bendrovės „Motorider“ pardavimo vadybininkas Adomas Gančierius.
Žinoma, tai yra apytikslis matavimo būdas, kai
kurie gamintojai savo modelių specifikacijose įvardija tikslius skaičius.
Pavyzdžiui, tiek 295 kg sveriantis „Yamaha Kodiak 450 EPS“, tiek galingesnis
„Kodiak 700“ pavelka 600 kg svorį. 450 kg sveriantis „Polaris Sportsman XP
1000S“ be vargo temps 680 kg svorį.
Žiūrint į racionaliau įkainotus keturračius, didele
tempimo galia pasižymi „CFMoto“ modeliai: štai „CForce 1000 Touring G3“,
sveriantis 437 kg, gali traukti 820 kg priekabą. Ne itin nusileidžia ir
mažiausi modeliai: pigiausias „CForce 450 EPS“ įstengs vilkti 612 kg.
Svarbu naudoti teisingai, kitaip gresia gedimai
Taigi nedidelės transporto priemonės pasižymi
didesne tempimo galia nei dauguma lengvųjų automobilių. Tai leidžia padaryti
sunkiam darbui suprojektuota konstrukcija, tik ekspertai atkreipia dėmesį, kad
keturračiu sunkius objektus reikėtų tempti tinkama pavara, kitaip jie gali
sugesti.
„Lygiu keliu tuščią priekabą galima traukti ir H
pavara, tačiau miške, smėlio karjere, kur jaučiasi, kad pagrindas sudėtingas,
veikia apkrovos, visuomet reikėtų naudoti darbinę L pavarą, taip pat patartina
tempti ir sunkius svorius. Keturračio pavarų dėžė turi skirtingus dantračius,
tad, esant dideliam pasipriešinimui ir naudojant įprastam važiavimui skirtą H
pavarą, galima sudeginti variatoriaus diržą.
Ši problema dar menka, remontas nebrangus, tačiau
būna žmonių, kurie taip perkrauna keturratį, kad ir kreipiančiosios išsilydo, o
tai jau reikalauja brangesnio remonto“, – vieną didžiausių naudotojų klaidų
darbuojantis keturračiu įvardija A. Gančierius.
Taigi keturračiai be vargo gali vilkti daug
sveriančias priekabas, tik tą reikia daryti atsižvelgiant į modelio
specifikacijas. O ką konkrečiai galima tokio sunkaus tempti su keturračiu?
Nuo medienos iki valčių
Paskirčių – galybė. Keturračiu įmanoma vilkti
valtis, kirstinę medieną, sunkius bidonus ir kitus krovinius, mat jiems, kaip
ir traktoriams ar kitoms ūkio transporto priemonėms, yra gaminamas platus
aksesuarų asortimentas.
Jame – ir sniego peiliai, specialios žoliapjovės,
netgi plūgai, taip pat – specializuotos priekabos valtims, labai populiarios
priekabos medienai, galima pasirinkti netgi su kranais. Keturračius mėgsta
miškų prižiūrėtojai, nes jie lengvi – tvarkingai važiuojant beveik nedaro
įtakos miško paklotei, taip pat siauri ir kompaktiški – jais lengva manevruoti
tarp medžių.
Keturračiai, priklausomai nuo galingumo ir dydžio,
cilindrų kiekio, gali traukti 600–900 kg svorį, į jį reikėtų įskaičiuoti ir
priekabą. Taip pat vertėtų atkreipti dėmesį ir į priekabos techninius
parametrus, konkrečiai – kraulumą, nes vienos ašies priekabų riba gali būti iki
500 kg, o į kitas, dviejų ašių, įmanoma įkrauti ir visą toną svorio.
„Na, ir reikėtų priekabas protingai susikrauti,
paskirstyti svorį, nes viską sudėjus kablio pusėje, svoris jį spaus ir gali
nulaužti“, – papildo A. Gančierius.
Žinoma, keturratis neatstos traktoriaus, paruošti
hektarą dirvos su juo būtų tikras vargas, taip pat miškus kertančioms
kompanijoms jis neatstos 40 tonų galinčio vežti miškavežio. Tačiau santykinai
didelė kompaktiškos ir universalios transporto priemonės tempimo galia,
siekianti 600–900 kg, gali visiškai pilnaverčiai pakeisti gerokai brangesnį
traktorių asmeniniame ūkyje ar sodyboje.