Naujienos
Dirbtinis intelektas pamokose – anksti įgytas skaitmeninis raštingumas užtikrins sėkmę ateityje
Šių laikų moksleiviai apie technologijas išmano daug daugiau nei jų tėvai. Bene kiekvienas pradinukas turi išmanųjį telefoną ar žino, kaip naudotis planšetiniu kompiuteriu. Šarūnas Dignaitis, „Wow University“ dėstytojas ir „Solve for Tomorrow“ projekto partneris sako, kad jau pradinėse klasėse pristatytos technologijos, o ypač dirbtinio intelekto įrankiai neabejotinai pravers ateityje.
Dirbtinis intelektas – ir dabarties, ir ateities technologija
Šarūno Dignaičio
teigimu, skaitmeninis raštingumas jau yra tapęs viena iš esminių kompetencijų, padedančių
sėkmingai įsitvirtinti darbo rinkoje. Remiantis Pasaulio ekonomikos forumo
duomenimis (PEF, 2020), maždaug 65 proc. moksleivių,
kurie šiuo metų mokosi pradinėse klasėse, ateityje dirbs tokius darbus, kurie
dar neegzistuoja ir jie neabejotinai bus susiję su įvairiomis technologinėmis
sritimis.
Šiemet
technologijų bendrovės „Samsung“ atlikta apklausa parodė, kad net 43 proc.
Lietuvos moksleivių tvirtai ar iš dalies pritaria teiginiui, kad žinios apie
dirbtinį intelektą neabejotinai bus reikalingos ateityje. Tiek pat apklaustųjų
mano, kad jos bus reikalingos ateityje ieškant patinkančio darbo.
„Svarbu įsisąmoninti,
kad technologijos jau dabar yra taip išpopuliarėjusios, kad jos seniai nebėra ateities
dalykas – mes su jomis susiduriame visur čia ir dabar. Todėl mokytis dirbti su
dirbtiniu intelektu būtina net nuo
pradinių klasių. Jau dabar yra sukurti įrankiai, pradinukus supažindinantys su
dirbtinio intelekto galimybėmis“, – sako Š. Dignaitis.
Ekspertas kaip
pavyzdį pateikia programėlę „Scratch“, kurią pradinių klasių mokytojai naudoja
norėdami išmokyti moksleivius programuoti ir taip apjungti skirtingas akademines
sritis.
Technologiniai įgūdžiai skatina kūrybiškumą
Nors
technologijos pamokose sulaukia skirtingų vertinimų, Š.
Dignaitis įžvelgia nemažai teigiamų šios technologijos pusių.
„Dirbtinio
intelekto įrankių naudojimas pamokose gali skatinti kūrybiškumą ir problemų
sprendimo gebėjimus. Šie įrankiai verčia eksperimentuoti bei padeda spęsti
sudėtingesnes užduotis“, – teigia pašnekovas.
Suprasdama
dirbtinio intelekto įrankių panaudojimo ugdymo procese svarbą, technologijų bendrovė
„Samsung“ socialinės atsakomybės projekte „Solve for Tomorrow“ šiais metais
suburs 9-12 klasių moksleivius iš trijų Baltijos šalių bendram tikslui. Kartu bus
ieškoma technologinių sprendimų, skatinančių mokinių kūrybiškumą, kritinį
mąstymą, verslumą ir kitas kompetencijas pasitelkiant dirbtinio intelekto
įrankius.
Konkurso prizinis
fondas, šiemet sieksiantis 16 tūkst. eurų,
bus padalintas trims laimėtojų komandoms, pateikusioms originaliausius
ir labiausiai pritaikomus sprendimus.
O štai „EdTech“
startuolis „Alfa erdvė“ sukūrė 5-12 kl. moksleiviams skirtą personalizuotą
matematikos mokymosi platformą, kurioje yra dirbtinio intelekto įskiepis,
padedantis palaipsniui suprasti sunkesnes matematines teorijas.
Tačiau
pašnekovas atkreipia dėmesį ir į neigiamą dirbtinio intelekto įrankių naudojimo
aspektą – per didelę priklausomybę nuo šios
technologijos, kuri gali pripratinti prie itin greito rezultato ir sumažinti
norą iš esmės suprasti sunkesnes taisykles ar užduotis.
Lietuvos mokyklose dirbtinis intelektas dar nepopuliarus
Apžvelgdamas
dirbtinio intelekto įrankių panaudojimą Lietuvos mokyklose, Š. Dignaitis
pastebi, kad ši technologija čia dar nėra itin populiari ir tai lemia kelios
priežastys.
„Visų pirma, yra
susiduriama su ryškiu finansavimo trūkumu – šie įrankiai dar nėra pakankamai finansuojami,
todėl jie nėra plačiai prieinami mokytojams ir mokiniams. Taip pat svarbu
paminėti, kad stinga ir pedagogų, įgijusių tinkamas skaitmenines kompetencijas,
todėl tam, kad ši technologija būtų populiaresnė, reikia ir didinti
finansavimą, ir apmokyti daugiau mokytojų,“ – sako pašnekovas.
Visgi vidinė
pedagogų motyvacija geriau įvaldyti dirbtinio intelekto įrankius gali pagerinti
esamą situaciją – tam yra pristatyta būtent mokytojams skirta platforma
„Vedliai“, kuri padeda integruoti daugiau technologinių temų pamokų metu.
Apklausos
duomenimis, tik 21 proc. moksleivių sutinka, jog jų mokykloje yra integruojami
dirbtinio intelekto įrankiai.
Bendrovės „Samsung Electronics Baltics“ užsakymu apklausą 2024 m. rugpjūčio
mėnesį internetu atliko „Norstat“. Tyrimas reprezentuoja 14–19 m. amžiaus
Lietuvos, Latvijos ir Estijos gyventojų nuomonę. Apklausoje dalyvavo 930
respondentų.