Naujienos
Kaip verslui sumažinti finansinę atsiskaitymų riziką?
Prekių ar
paslaugų pardavėjams, siekiantiems užtikrinti sėkmingą veiklą, ypač svarbu laiku
sulaukti atsiskaitymų. Vėluojantys partnerių atsiskaitymai ar dar blogiau – neapmokamos
sąskaitos – vis dar yra rimta problema. Ypač dabar, kai dėl pandemijos poveikio
kai kurie verslai vis garsiau kalba stabdantys arba atidedantys atsiskaitymus.
Tad būtinybė tinkamai ir užtikrintai suvaldyti finansinę riziką yra
neatsiejamas įmonių uždavinys, ypač mažųjų, kurios siekdamos įsitvirtinti
rinkoje dažniau priima kur kas rizikingesnius sprendimus. Alternatyvaus
finansavimo bendrovės „Factris“ Rizikos skyriaus vadovas Edmundas Volskis
pataria, kaip sumažinti galimų praradimų riziką.
Ypatingas dėmesys naujiems verslo
partneriams
Kaip pastebi E.
Volskis, prekybiniai kreditai vis dar yra bene populiariausia ir pigiausia
kreditavimo forma tarp Lietuvos įmonių. Kitaip tariant, verslininkai iš savo
partnerių stengiasi gauti geriausias bendradarbiavimo sąlygas, prašydami kuo
ilgesnių sąskaitų apmokėjimo atidėjimų. Šioje vietoje neabejotinai svarbų
vaidmenį užima abipusis pasitikėjimas, kurį formuoja ilgalaikė partnerystė.
„Su ilgalaikiais
partneriais įmonės atstovai neretai turi ir neformalių santykių, žino partnerio
verslo struktūrą, procesus, planus bei finansinę situaciją. Tokioms įmonėms
klientai yra linkę suteikti didesnius ar lankstesnius prekinius kreditus“, –
sako E. Volskis.
O pradedantiems
bendradarbiavimą su naujais partneriais reikėtų atkreipti kur kas rimtesnį
dėmesį į galimą finansinę riziką.
„Nauji partneriai paprastai
vertinami per viešai prieinamus šaltinius ir atsiliepimus. Kaip pastebime iš
verslų praktikos, dažnu atveju nauji partneriai už prekes ar paslaugas turi
apmokėti išankstiniu pavedimu ir tik po kelių sėkmingų sandorių klientai
pradeda vertinti galimybę suteikti apmokėjimo atidėjimą. Tačiau to ne visada
pakanka“, – komentuoja E. Volskis.
Anot jo, ilgiau nei
trejus metus rinkoje veikiančios bei didesnės įmonės, kurių pardavimai
paprastai viršija milijoną eurų, neretai taiko vadinamą prekinio kredito limitų
sistemą, kuri apibrėžia maksimalius prekinius kreditus. Tokios įmonės, kaip
pastebi E. Volskis, paprastai jau turi blogos patirties su pirkėjų nemokumu,
todėl yra išmokusios rimčiau pasirūpinti savo finansiniais srautais.
Tačiau jaunos ar
mažos įmonės yra linkusios prisiimti daugiau rizikos. Jos siekia didinti
pardavimus, integruotis arba užkariauti rinką, todėl dažniau nukenčia nuo
nepamatuoto prekinio kredito suteikimo. Tokie verslai neretai džiaugiasi sudarę
didesnės vertės kontraktą su užsakovu ir pamiršta, kad net ir įvykdžius
užsakymą yra tikimybė, jog pirkėjas taps nemokus ir neatsiskaitys už suteiktas
prekes ar paslaugas.
Rizikai sumažinti – išsami pažintis
E. Volskis, prieš
sudarant prekių ar paslaugų pardavimo sutartį su užsakovu, pataria nepamiršti, kad
visada išlieka tikimybė, jog pirkėjas taps nemokus. Jei įmonė neturi
instrumentų arba numatytų finansinių resursų pirkti potencialių partnerių
kreditingumo ataskaitų, specialistas pirmiausia pataria naudotis nemokama vieša
informacija.
Pirmiausia
rekomenduotina peržiūrėti viešus atsiliepimus apie įmonę, jos direktorių,
vadovybę, patikrinti įmonės skolas valstybės institucijoms, peržiūrėti
darbuotojų skaičiaus ir pardavimų dinamiką.
„Dabartiniu
pandemijos laikotarpiu itin reikšminga suprasti, kaip buvo paveiktas būsimo
galimo partnerio verslo sektorius, kaip jis adaptavo savo veiklą atsižvelgdamas
į apribojimus, saugumo reikalavimus. Taip pat pravartu sužinoti, ar klientas
pasinaudojo valstybės paramos priemonėmis, kokiu mastu ir tikslu parama
panaudota, ar pirkėjas pasiruošęs krizės valdymo planą. Išsiaiškinti užsakovo
vadovo požiūrį į dividendų išmokėjimą akcininkams bei akcininkų norą remti
verslą papildomais įnašais krizės metu. Jei įmonėje dirba finansų specialistas
– galima paprašyti finansinių ataskaitų, paskaičiuoti pelningumo, mokumo,
nuosavo kapitalo rodiklius“, – pataria specialistas.
Taip pat būtina
bendrauti ir kuo geriau pažinti savo būsimą partnerį – apsilankyti jo
gamykloje, biure, sandėlyje, suvokti jų parduodamų prekių ar paslaugų poziciją
rinkoje ir perspektyvas.
Jeigu įmonė visgi
neturi galimybių pati gilintis į užsakovo finansinę būklę, padėtį rinkoje ir
mokumą – galima kreiptis į finansų įstaigą, kuri visą šį darbą dažniausiai
atlieka nemokamai.
„Daugiausiai su
prekinių kreditų finansavimu dirba alternatyvūs finansuotojai, padedantys augti
smulkioms ir vidutinėms įmonėms. Bendravimas su finansų srities ekspertais yra ypač
reikalingas, kai pardavimo suma gali turėti lemtingos įtakos įmonės veiklos
tęstinumui“, – atkreipia dėmesį finansinių paslaugų specialistas.
Kokiais atvejais naudingas draudimas?
E. Volskis sako,
kad įmonės, siekiančios sumažinti kredito riziką, gali naudotis prekinio kredito
draudimo paslauga. Pastaroji gelbėja pirkėjo nemokumo atveju, kai 100 proc.
sąskaitos sumos išieško ir 90 proc. padengia kreditų draudimo bendrovė.
„Įmonės gali
tiesiogiai kreiptis į kreditų draudimo bendroves dėl sąlygų, tačiau neretai
draudikų nedomina mažą pajamų srautą generuojančios įmonės arba tokioms įmonėms
teikiama kreditų draudimo paslaugos kaina yra labai didelė. Verslai, kurie nori
draustis nuo pirkėjo nemokumo gali tiesiogiai kreiptis ir į faktoringo
bendroves“, – komentuoja E. Volskis ir pateikia pavyzdį.
Tarkim, įmonė
pirkėjui išrašo 20 000 EUR sąskaitą ir suteikia 60 dienų apmokėjimo atidėjimo
terminą.
·
Jeigu įmonė nevertina kredito
rizikos bei sutinka parduoti prekes užsakovui nesinaudodama prekinio kredito
draudimo paslauga, pirkėjui tapus nemokiam įmonė patiria 20 000 EUR nuostolį.
·
Jeigu įmonė draudžiasi
individualiu draudimu, tokio draudimo kaina paprastai būna 0,5 proc. nuo
sąskaitos sumos. Tai reiškia, kad įmonė sumoka 100 EUR už draudimą, likusi
pajamų dalis – 19 900 EUR. Pirkėjui tapus nemokiam draudimo bendrovė
kompensuoja 90 proc. sąskaitos sumos, t. y. 18 000 EUR. Vadinasi, įmonė patiria
1 900 EUR nuostolį. Tačiau ji gauna pinigus tik suėjus nemokumo terminui, tai
reiškia, kad laukia visą atidėjimo terminą – 60 dienų. Po to dar iki trijų
mėnesių laukia draudimo sprendimo dėl išmokos.
·
Jeigu įmonė kreipėsi į faktoringo
bendrovę ir pasinaudojo finansavimo bei draudimo paslaugomis, tuomet kaina
įmonei paprastai būna nuo 0,2 proc. sąskaitos sumos. Taip pat įmonei taikoma
0,5 proc. palūkanų norma 30 dienų laikotarpiui už finansavimą. Faktoringo
bendrovė iš karto apmoka klientui 90 proc. sąskaitos sumos, t. y. 18 000 EUR, kuriais
galima naudotis jau pirmą dieną po prekių ar paslaugų pardavimo, o likusius 10
proc., – kai sąskaitą apmoka užsakovas. Įmonė sumoka 40 EUR už draudimą ir moka
palūkanas nuo gautos 18 000 EUR sumos. Pirkėjui tapus nemokiam, įmonė patiria
720 EUR palūkanų sąnaudas (60 dienų atidėjimo terminas ir 180 dienų nemokumo
periodas). Vadinasi, visos įmonės sąnaudos sudaro 760 EUR. Draudiminio įvykio
atveju įmonei reikia padengti palūkanas už naudojimąsi faktoringo paslauga,
tačiau 18 000 EUR versle bus naudojama nuo pirmos dienos.