Naujienos
Minint saugaus eismo dieną: vairuotojus ragina atkreipti dėmesį į automobilių techninę būklę
Balandžio 6-ąją Lietuvoje minima saugaus eismo
diena. Ji skirta ne tik atkreipti dėmesį į keliuose slypinčius pavojus, bet ir
priminti, jog eismo dalyviai vieni kitiems išliktų labiau tolerantiški ne tik
šią dieną, bet ir visus metus.
Automobilių duomenų įmonės „carVertical“ ekspertai primena, jog didžiulę reikšmę saugumui kelyje turi ne tik atsakingas eismo dalyvių elgesys, bet ir transporto priemonių techninė būklė.
Techninė apžiūra iš pirmo karto – misija įveikiama ne visiems
Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenys rodo,
kad 2023 m. techninę apžiūrą iš pirmo karto praėjo vos daugiau nei pusė (53,4
proc.) lengvųjų automobilių. Tai reiškia, jog į papildomą patikrą vėliau turėjo
sugrįžti net 46,6 proc. eisme dalyvauti galinčių lengvųjų automobilių.
„Nors pastarasis skaičius gali atrodyti itin didelis, lyginant su ankstesnių metų patikros rezultatais padėtis šiek tiek pagerėjo. Dažniausiai nustatytų trūkumų 50-uke (M1 ir N1 klasėse), tik dviejose pozicijose užfiksuota daugiau trūkumų turinčių transporto priemonių. Vienu procentu padaugėjo mašinų su netvarkingais pakabos elementais ir automobilių, kuriems nustatytas per didelis išmetamųjų dujų kiekis. Kitose, eismo saugumo požiūriu, svarbiose pozicijose reikalai pagerėjo“, – pastebi „Transeksta“ atstovas Renaldas Gabartas.
Dažniausiai nustatomi gedimai techninės apžiūros
metu
Vis dėlto, ekspertai pažymi, jog vairuotojai dažnai neatsižvelgia į tam
tikrų automobilių gedimų svarbą ir neįvertina, kokią didelę įtaką jos turi
kasdieniam eismo dalyvių saugumui.
„Transeksta“ siūlo susipažinti su penkiais populiariausiais automobilių
trūkumais. Remiantis asociacijos duomenimis, būtent šie gedimai yra dažniausiai
atsakingi už pakartotinius apsilankymus techninių apžiūrų stotyse.
Nesureguliuoti žibintai
Automobilio žibintai – pagrindinis įrankis, leidžiantis tinkamai įvertinti
eismo saugumą bei nulemiantis matomumą tamsiu paros metu ar sudėtingomis oro
sąlygomis. Vis dėlto, net 12,9 proc. techninėje apžiūroje dalyvavusių
automobilių pernai turėjo netinkamai sureguliuotus artimųjų šviesų žibintus,
kurie kelia pavojų ne tik patiems vairuotojams, bet ir kitiems eismo dalyviams.
Netinkamai sureguliuoti žibintai gali apakinti kitus vairuotojus bei
nekokybiškai apšviesti kelio ruožą. Į tą pačią techninių trūkumų grupę patenka
ir rūko žibintai bei gabaritinės šviesos,
nesureguliuoti ir nedegantys priekiniai ir galiniai žibintai.
Netvarkinga važiuoklė
Susidėvėjusios pakabos dalys gali sugadinti automobilio valdymo savybes.
Skirtingos pakabos dalys daro įtaką padangų nusidėvėjimui, o tai, ilgalaikėje
perspektyvoje, gali ilginti stabdymo kelią. Būtent stabdymo kelias yra itin
svarbus siekiant išvengti galimo eismo įvykio.
Tuo tarpu Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos duomenimis, ne
visi vairuotojai skiria pakankamai dėmesio automobilyje esančių pakabos detalių
būklei. 4,1 proc. techninėje apžiūroje dalyvavusių automobilių turėjo
amortizatorių ir spyruoklių trūkumų, o 4,6
proc. patikrintų automobilių turėjo vairo traukių ir pakabos svirčių
trūkumų.
„Kliūties dažniausiai vairuotojams pavyksta
išvengti stabdant, vairuojant arba atliekant abu šiuos veiksmus tuo pačiu metu.
Visi modernūs automobiliai turi ABS sistemas, kurios vienu metu leidžia ir
stipriai stabdyti, ir vairuoti, nors dalis vairuotojų ekstremalioje situacijoje
pasimeta ir naudojasi tik stabdžiais. Kartais net ir smulki korekcija vairu
gali padėti išvengti eismo įvykio“, – pastebi „carVertical“ komunikacijos vadovas ir automobilių rinkos ekspertas M. Buzelis.
Skysčių nuotėkis
Automobiliui skirtų skysčių gali būti įvairių – pradedant variklio alyva ir
baigiant vairo stiprintuvo skysčiu. Kiekvienas iš jų yra labai svarbus,
atliekantis atitinkamą funkciją ir prisidedantis prie bendros automobilio
techninės būklės.
2023 m. 8 proc. techninėje apžiūroje dalyvavusių automobilių turėjo įvairių
skysčių nuotėkių, o tai signalizuoja kur kas didesnes automobilių techninės
būklės problemas, dėl kurių variklio, pavarų dėžės, vairo stiprintuvo ar
stabdžių sistemos darbas gali būti nepakankamai efektyvus ar tvarkingas.
Netvarkinga stabdžių sistema
Netinkamai veikianti stabdžių sistema stabdymo kelią gali prailginti nuo
kelių iki kelių dešimčių metrų, todėl kruopšti jos priežiūra yra svarbi
siekiant užkirsti kelią nelaimingiems atsitikimams kelyje.
3,21 proc. pernai techninėje apžiūroje dalyvavusių automobilių turėjo
netinkamai veikiančią stabdžių sistemą, kuri kritinėje situacijoje gali tapti
skaudžių padarinių kaltininke.
Neveikiantys įspėjamieji
signalai
Įspėjamieji posūkių signalai yra neatsiejama saugaus eismo dalis. Kairys
arba dešinys posūkio signalas leidžia kitiems eismo dalyviams akivaizdžiai
iškomunikuoti, kuria kryptimi norima važiuoti, o taisyklingas jų rodymas padeda
užkirsti kelią avarijoms ir sudėtingoms situacijoms kelyje bei gerina eismo
kultūrą.
Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos duomenimis, 2023 m. 1,91
proc. techninėje apžiūroje dalyvavusių automobilių turėjo netinkamai
veikiančius arba neveikiančius įspėjamuosius posūkio signalus.