Naujienos
„Neste“ istorija Lietuvoje: nuo pirmąkart atskraidinto Kalėdų senelio iki degalų be naftos
Šiemet veiklos
30-metį Lietuvoje skaičiuojanti „Neste Lietuva“ yra didžiausias automatinių
degalinių tinklas šalyje, tačiau iki to vedė ilgas kelias. Pirmosios degalinės
Vilniuje su deficitinėmis importinėmis prekėmis, specialiai „Stiklių“
restoranui iš Suomijos vežti popieriniai rankšluosčiai bei neregėta
technologinė naujovė – automatiniai apmokėjimo aparatai.
Tai tik dalis spalvingos „Neste“ istorijos, kuri atspindi
ir pastarųjų trijų dešimtmečių kultūrinius pokyčius Lietuvoje.
Į degalinę –
tepalų ir kramtomosios gumos
Korporacija „Neste“ yra vienas pirmųjų užsienio
investuotojų Lietuvoje – 1991-aisiais įregistruota bendra Lietuvos ir Suomijos įmonė „Litofinn Service“ suteikė
pamatus „Neste Lietuva“ įsikūrimui ir jos plėtrai šalyje.
„Pirmąjį degalinių tinklą Lietuvoje kartu su suomiais
kūrė lietuviai. Jei iš pradžių daug ko mokėmės iš suomių, tai ilgainiui ir
patys ėmėme dalintis patirtimi su kolegomis iš Suomijos“, – sako buvęs
ilgametis „Neste Lietuva“ vadovas, o dabar Baltijos šalyse degalinių tinklo
plėtrai vadovaujantis Ringaudas Steikūnas.
Pirmoji „Neste“
degalinė pradėjo veikti 1992-ųjų lapkritį sostinės Lazdynų
mikrorajone. Tai buvo moderniausia degalinė Lietuvoje su vakarietiško tipo
aptarnavimo kompleksu: kavine ir parduotuve.
R. Steikūnas prisimena, kad į pirmąsias degalines traukė
ne tik automobilių vairuotojai. Netrūko ir smalsuolių, kurie čia plūsdavo
pirkti nematytų importinių prekių, išgerti puodelio kavos ar suvalgyti dar
neragautą sumuštinį ar burgerį.
„Praktiškai visos prekės į parduotuvę buvo atvežamos iš
Suomijos, o užsienietiškos prekės tuomet Lietuvoje buvo didžiulė retenybė.
Degalinės parduotuvėje žmonės pirko ne tik alyvą ar kitas automobilių
priežiūros priemones, bet ir suomiškus šokoladus, kramtomąją gumą, gėrimus
skardinėse“, – pasakoja jis.
Parduotuvės pirmosiose „Neste“ degalinėse dėl saugumo
iššūkių tais laikais dirbo langelio principu. Už pirkinius buvo galima
atsiskaityti pasirinktinai viena iš 16 laisvai konvertuojamų užsienio valiutų,
o kavinėje – lietuviškais talonais arba dar kitaip vadinamosiomis
„vagnorkomis“.
Naujų tinklo degalinių atidarymai pritraukdavo būrius
žmonių, juose skambėdavo gyvai atliekama muzika, dalyvaudavo net troliai Mumiai
– legendiniais suomių-švedų rašytojos Tuvės Janson sukurtais personažais persirengę
animatoriai.
Šiukšlių maišai ir
svečias iš Laplandijos
Vakarietiškus
standartus atitinkančių degalinių įrengimas ir jų priežiūra to meto Lietuvoje
buvo visiškai nematyta praktika. Degalinių lankytojams pastebėjus, kad
degalinėse naudojami popieriniai rankšluosčiai, o šiukšliadėžėse
– plastikiniai maišai, jie
netrukus tapo geidžiamu dalyku.
„Specialiai prašomi restorano „Stikliai“ atstovų, kurį
laiką jiems iš Suomijos vežėme tuo metu deficitu laikytus šiukšlių maišus ir
popierinius rankšluosčius, kai tokių prekių Lietuvoje dar nebuvo galima niekur
įsigyti“, – prisimena R. Steikūnas.
Nuo 1996-ųjų kelerius metus iš eilės „Neste Lietuva“ kartu su
didžiausia Suomijos oro linijų bendrove „Finnair“ Lietuvos vaikams atskraidindavo tikrąjį Kalėdų senelį tiesiai
iš jo gimtinės – Laplandijos.
„Būdami
vieni pirmųjų užsienio investuotojų Lietuvoje, nuo pat pradžių į savo veiklą
žiūrėjome kaip į platesnę misiją, ne tik kaip į prekybą degalais. Didžiuojamės,
kad atsikūrusioje nepriklausomoje Lietuvoje savo pavyzdžiu galėjome prisidėti
prie gerųjų ir socialiai atsakingo verslo praktikų diegimo, o padovanotas
džiaugsmas Lietuvos vaikams į šalį atskraidinant Kalėdų senelį buvo mūsų įmonės
misijos dalis“, – sako R. Steikūnas.
Automatinių
degalinių eros pradžia
Savitarnos degalinių sistemos sukūrimas Lietuvoje yra
vienas sėkmingiausių įmonės strateginių sprendimų. Automatinės degalų įsipylimo
ir apmokėjimo kasos „Neste“ degalinėse
pradėtos diegti dar 1997-aisiais.
Prie naujovių Lietuvos vairuotojai buvo pratinami pamažu:
iš pradžių savitarna pasinaudoti galėjo tik trijų degalinių klientai, turėdami
alternatyvą atsiskaityti ir įprastoje degalinėje. Po kelerių metų, 1999-ųjų
sausio 15 dieną, kauniečiai
rinkosi į neeilinį įvykį: Jonavos gatvėje pradėjo veikti pirmoji visiškai
automatinė degalinė Lietuvoje.
„Automatiniai mokėjimai 1999-aisiais buvo inovacija,
todėl žmonės veždavosi šeimas ir vaikus parodyti iki tol neregėtos
technologijos. Prie savitarnos degalinių driekdavosi eilės dėl automatinę
kolonėlę išbandyti norinčiųjų skaičiaus, vairuotojai laukdavo daugiau nei
pusvalandį“, – pasakoja R. Steikūnas.
Iki 2004 metų visos „Neste“ degalinės buvo rekonstruotos į automatines. Šiuo metu Lietuvoje veikia
76 „Neste“ savitarnos degalinės, kuriose kasmet apsilanko daugiau nei 250 000
vairuotojų.
Inovacijų
ambasadoriai
Su pirmosiomis „Neste“ degalinėmis Lietuvoje atsirado
revoliucinė naujovė: buvo leidžiama prisipilti degalų, o tik paskui už juos
atsiskaityti.
Degalinėse įkurtose kavinėse Lietuvos gyventojai
susipažino ir su gastronominėmis naujienomis. Pavyzdžiui, 1993-aisiais
Klaipėdoje, Šilutės plente, prie „Neste“ degalinės veikiančioje picerijoje,
specialioje krosnyje pradėtos kepti picos, vėliau Vilniuje, Ukmergės gatvės
degalinėje pradėti gaminti vieni pirmųjų burgerių Lietuvoje.
Klientų
patogumui degalinėse nuolat diegtos įvairios inovacijos: „Neste Lietuva“ pirmoji iš Lietuvoje veikiančių degalinių tinklų pradėjo naudoti kainų
švieslentes, apšvietė degalinių teritorijas, pradėjo aptarnauti užsienio bankų
korteles, išleido savo mokėjimo korteles, degalinėse įrengė langų plovimo
skysčio kolonėles.
Suomių tinklo degalinės pirmos pradėjo naudoti žaliąją
elektros energiją, pagamintą iš atsinaujinančių išteklių – vėjo energijos. Taip
pat „Neste“ yra pirmasis degalinių tinklas Lietuvoje, kuriam yra suteikti
tarptautiniai kokybės vadybos, aplinkosaugos ir saugos sertifikatai.
„Šiandien
daugelį dalykų degalinėse laikome įprastais, tačiau iki to buvo nueitas ilgas
kelias. Nebūtume galėję tiek visko įgyvendinti, jei ne reikšmingas mūsų
darbuotojų indėlis ir klientų pasitikėjimas“, – sako Markus Lindkvist, „Neste
Lietuva“ vadovas.
Šalies vairuotojams „Neste Lietuva“ pirmoji Lietuvoje
pasiūlė degalus su multifunkcinais priedais, o 2014-ųjų spalį Lietuva tapo pirmąja valstybe už
Suomijos ribų, kurioje pradėta prekiauti naujuoju „Pro Diesel“ dyzelinu – pirmaisias degalais pasaulyje, atitinkančiais
griežtus Pasaulio degalų chartijos penktosios kategorijos reikalavimus.
2019-ųjų rugpjūtį Lietuvą pasiekė ir kitas novatoriškas
suomių korporacijos sukurtas produktas – dyzelinas iš atsinaujinančių šaltinių „Neste MY Renewable Diesel“. Šie degalai pagaminti iš
100 proc. tvarių žaliavų: maisto ir kitų pramoninių atliekų ir liekanų.
Pasak M.
Lindkvist, nuolat įgyvendinamos inovacijos ir diegiamos naujovės prisideda, kad
„Neste“ tinklo
degalinėse kokybiškų degalų klientai galėtų įsipilti greitai, patogiai ir už
konkurencingą kainą.
Kryptis – tvarumas
Suomijos korporacija per pastarąjį dešimtmetį išgyveno
reikšmingą transformaciją, nusprendusi savo veiklą pakreipti visiškai nauja
kryptimi. Su tuo buvo susiję ir įmonės pavadinimo pokyčiai.
2015-aisias „Neste Oil“ pakeitė savo pavadinimą į „Neste“. Išgaunamą
žaliavinę naftą reiškiantis žodis „oil“ nebeatspindėjo kompanijos, kurios
veikloje vis svarbesnę dalį užima degalų gamyba iš atsinaujinančių šaltinių,
krypties.
„Anksčiau buvusi naftos perdirbėja vietinės rinkos mastu dabar „Neste“ yra pripažįstama kaip didžiausia pasaulyje dyzelino, gaminamo iš 100 proc. atsinaujinančių žaliavų – atliekų ir liekanų –
gamintoja“, – pasakoja M. Lindkvist, „Neste Lietuva“ vadovas.
Beveik ketvirtadalis
korporacijos „Neste“ darbuotojų – beveik 1000 specialistų
– nuolat dirba mokslinių tyrimų, technologijų plėtros ir
inžinerijos srityje. Jie sukūrė tvarius degalus kelių transporto ir aviacijos sektoriams, ieško naujų būdų panaudoti plastiko atliekas kaip žaliavą degalams, chemikalams bei naujos kartos
plastikui kurti.
Bendrovė ne vienerius metus iš eilės patenka į tvariausių
pasaulio įmonių ketvertuką, o pernai vartotojų buvo pripažinta tvariausiu
prekės ženklu degalų kategorijoje Lietuvoje.
„Neste“ korporacija užsibrėžė tikslą iki 2035 m. pasiekti
neutralią gamybą anglies dvideginio atžvilgiu, o per ateinantį dešimtmetį
įgyvendinus atsinaujinančios ir žiedinės ekonomikos sprendimus, kartu su savo
klientais nuo 2030 m. mažiausiai 20 mln. tonų per metus sumažinti šiltnamio
efektą sukeliančių dujų kiekį.
Kaip per pastaruosius tris dešimtmečius ilgą pokyčių
kelią nuėjo Suomijos valstybės valdoma korporacija, taip neatpažįstamai
pasikeitė Lietuva. Pasikeitimai per ateinančius 30 metų neabejotinai vyks dar
sparčiau.
Daugiau informacijos –
Ieva Bašarovienė
„Publicum“
M +370 616 79389