Naujienos
Taupymo paradoksas: lietuviai dažniau taupo pramogoms nei sveikatai ar vaikams
Lietuvos gyventojai dažniausiai taupo ne būtinosioms išlaidoms, o
malonumams ir kelionėms. Net trečdalis jų santaupas kaupia pramogoms, o
sveikatai ar vaikų priežiūrai pinigus atideda vos keli procentai, rodo naujausia
„Citadele“ banko apklausa. Ekspertė pabrėžia, kad toks pasirinkimas rodo siekį
išlaikyti gyvenimo kokybę, ir primena praktinius patarimus, kaip taupyti
tikslingai.
Daugiau nei trečdalis lietuvių taupo pramogoms
„Citadele“ banko užsakymu atlikto tyrimo duomenimis, 32 proc. Lietuvos
gyventojų dažniausiai taupo pramogoms ir laisvalaikiui. Antroje vietoje –
kelionės ir poilsis (30 proc.), trečioje – bendras taupymas be konkrečios
krypties (28 proc.). Beveik tiek pat – 27 proc. – gyventojų taupo ateityje
norėdami įsigyti drabužius, avalynę ar aksesuarus.
„Lietuvos gyventojai santaupas dažniausiai sieja su ateities malonumais ir
papildomu komfortu. Pramogos, kelionės, apranga – tai sritys, kurios nėra
būtinos kasdien, bet suteikia gyvenimo kokybės pojūtį, todėl joms žmonės
labiausiai linkę kaupti“, – sako „Citadele“ banko Baltijos šalių klientų
patirties tobulinimo centro vadovė Rasa Narė.
Tuo metu sveikatai santaupas kaupia tik 8 proc. lietuvių, o vaikų
priežiūrai – vos 2 proc. Kaimyninėse Baltijos šalyse šios tendencijos išlieka
labai panašios.
Pasak banko ekspertės, tai nebūtinai reiškia, kad šios sritys nėra
svarbios. R. Narės teigimu, galima daryti prielaidą, kad Lietuvos gyventojai
šias sritis laiko kasdienio biudžeto prioritetu, o ne taupymo objektu. Kitaip
tariant, sveikata ir vaikų poreikiai turi būti užtikrinami nuolat, be jokių
kompromisų, todėl santaupų tam paprastai nekaupiama.
Remiantis apklausos duomenimis, Latvijoje, kaip ir Lietuvoje, pramogos taip
pat yra pagrindinė taupymo kryptis (31 proc.), tačiau itin ryškiai išsiskiria
taupymas grožio paslaugoms ir drabužiams – joms taupo 27 proc. latvių.
Estijoje stipriausia tendencija – visapusiškas taupymas: net 36 proc.
respondentų nurodo kaupiantys be konkretaus tikslo.
Moterys dažniau nori keliauti, o vyrams svarbios pramogos
Remiantis apklausoje dalyvavusių respondentų atsakymais, Lietuvoje moterys
dažniau nei vyrai taupo kelionėms ir drabužiams: 32 proc. moterų skiria
santaupas kelionėms, o 30 proc. – drabužiams, o vyrai – atitinkamai 28 proc. ir
23 proc. Tačiau vyrai kiek dažniau taupo pramogoms – 34 proc., kai šiai sričiai
taupo 30 proc. moterų.
Pasak R. Narės, tokie moterų pasirinkimai gali būti siejami su didesniu
dėmesiu ilgalaikiam patyrimui ir įvaizdžiui, kuris daugelyje kultūrinių
kontekstų tebėra glaudžiai siejamas su socialiniu statusu bei savivertės
jausmu. Vyrų prioritetai, susiję su pramogomis ir aktyvesniu laisvalaikiu,
dažnai atspindi siekį išlaikyti socialinius ryšius bei kasdienybės balansą.
Pataria taupyti tikslingai
Ekspertė pabrėžia, kad efektyvus taupymas nėra vien pinigų atidėjimas
ateičiai – jis reikalauja sąmoningumo ir aiškaus plano. Dažna klaida, anot R.
Narės, yra ta, kad gyventojai pradeda taupyti tik susidūrę su netikėtomis
išlaidomis, nesukurdami nuoseklių įpročių.
„Veiksmingas būdas tvarkyti asmeninį biudžetą – apie pusę pajamų skirti
būtiniems poreikiams, 30 proc. – kasdieniam komfortui ir pomėgiams, o bent 20
proc. – santaupoms ar investicijoms. Net ir reguliariai atidedant, atrodytų,
nedidelę sumą, laikui bėgant galima sukaupti reikšmingą kapitalą, kurį verta ne
tik panaudoti išsikeltam tikslui, bet ir toliau „įdarbinti“, pavyzdžiui,
investuojant į akcijas ar kitus finansinius instrumentus“, – sako R. Narė.
Be to, ji primena, kad svarbu turėti finansinį rezervą bent kelių mėnesių
išlaidoms – jis gali tapti patikima pagalve netikėtų išlaidų atveju ir padėti
jaustis ramiau kiekvieną dieną.
„Citadele“ banko ekspertė pataria pasinaudoti galimybe taupymą
automatizuoti, pavyzdžiui, nustatyti, kad dalis atlyginimo automatiškai
keliautų į santaupų ar investicijų sąskaitą, arba atsiskaitant už pirkinius
smulkios sumos būtų apvalinamos ir skirtumas kaupiamas į taupymo sąskaitą.
Tokia praktika, anot jos, leidžia santaupas auginti „nepastebimai“ ir kartu
gauti papildomų palūkanų.
„Citadele“ banko užsakymu reprezentatyvią Baltijos šalių gyventojų apklausą
atliko tyrimų agentūra „Norstat“ 2025 metų rugsėjo mėn. Internetinės apklausos
būdu Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje apklausta mažiausiai po 1000 gyventojų
nuo 18 iki 74 metų.